Wednesday 25 February 2015

Kek Coklat CHEESE

Memandangkan ramai yang suruh saya pm resipi kek yang saya post di facebook Eilarazi Master tempoh hari, so saya kongsikan di dalam entry blog saya kali ni ya....yang penting sedap dan lembut..oh ya if sesiapa tak suka cheese yg berkrim ni, boleh kurangkan sedikit sukatannya..sebab agak muak jugak untuk sesiapa yang tak suka dan jarang makan cheese :)





Bahan-bahan Kek Coklat

4 Biji telur gred A
1 Cawan gula kastor (Pakai gula biasa pun boleh..blend halus dulu ya)
1 Cawan susu pekat
1 Cawan susu cair
1 Cawan minyak jagung
1 Cawan koko
1 1/2  Cawan tepung kek
1 sd Baking powder
1 sd Serbuk bikarbonat
1 sd Esen vanilla


Cara-caranya

Mix telur dan gula hingga naik bau dan gebu

Masukkan susu pekat mix sebati

Masukkan susu cair dan minyak. Kemudian mix lagi bagi sebati

Masukkan bahan-bahan lain, tepung, serbuk koko, bikarbonat, baking powder ( bahan ni saya mix dulu dalam bekas lain kemudian ayak untuk dapatkan kek yang gebu dan lembut )

Masukkan esen vanilla dan kacau sebati. Setelah sebati curah dalam loyang separuh adunan dan kukus selama 20 minit

Kemudia di selang selikan dengan adunan cheese 20 minit dan baki adunan coklat tadi 20 minit. Kukus sehingga masak.

Sejukkan sebelum keluarkan dari loyang dan sedia untuk dimakan..nyummy!! :)


Untuk adunan cheese pulak :

250g Cream cheese (saya guna brand tatura)



1/2 Cawan gula kastor

1 Biji telur

1 Sudu tepung gandum

2 Sudu air

1 Sudu esen vanila

Cara-caranya : Mix semua sehingga sebati ....


Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment