Friday 10 March 2017

"Mengandung; tapi baby TIADA TEMPURUNG KEPALA"

Assalamualaikum,

Pernah dengar tak "Mengandung; tapi baby TIADA TEMPURUNG KEPALA"?
Dalam entry sebelum ni pun kak eila ada share bagaimana ianya terjadi. Post kali ni kak eila nak kongsikan sedikit kisah benar daripada perkongsian doktor Abdul Rahim terhadap pesakitnya, dengan kata lain ibu hamil yang teringain sangat nak mengandung tapi disahkan bayi beliau mengalami simpton di atas. Jom kita baca.


" Masa di Klinik tadi,
 sepasang suami isteri muda jumpa doc dgn cerianya."
Doc kali ni balik raya ke kampung mesti ibu ayah suka. Cek kencing tadi POSITIF.
Depa tak akan tanya lagi bila lagi nak mengandung ni. Dah 5 tahun kawin ni?"
Doc tumpang gembira. Tetapi suuasana berubah bila doc buat ULTRASOUND. Doc dapati, JANIN yang dikandung KETIADAAN besar bahagian otak & tempurung kepala.. Ini akibat KETIDAK TUTUPAN SALURAN SARAF ( Neural Tube Defect) dibahagian kepala.
.
Antara PUNCANYA:

✔ 1. Kurang FOLIC ACID dalam darah ibu mengandung.

✔ 2. Keturunan Genetik.

✔ 3. Ibu yg ada Sawan atau Ibu Diabetik yg guna Injeksion Insulin.

✔ 4. Bila screen darah ibu TINGGI Alfa Fetoprotein.

Apabila doc mengkhabarkan hal diatas, peluk tangis mereka. Suasana sedih sekali. Doc cekal hati mengatakan risiko keguguran tinggi. Klu lahir pun bayi hidup 2-3 jam tanpa otak dan mati. Elok digugurkan.

Tapi mereka kempunankan anak. Minta tempoh nak fikir dan ikhtiar cara kampung
Aduh, bagaimana lagi doc nak nasihat mereka. Doc berdoa mereka diberi petunjuk. insyallah mereka jumpa doc kembali pada masa terdekat "

Gambar 1 : Keadaan bayi tiada tempurung kepala dapat dilihat masa scan
.
Sedih kan?
Kak eila juga tumpang sedih dengan ibu ini. Yalah, nak dapatkan zuriat tunggu lama sekali diuji dengan kes sebegini. Kak eila harap ibu ini bertabah dan redha dengan ketentuan Ilahi. Namun kita sebagai ibu haruslah mengambil langkah pencegahan terlebih dahulu, selebihnya kita serahkan pada Allah.

.
Nasihat kak eila, supaya ibu-ibu mengandung JANGAN abaikan vitamin tambahan semasa hamil terutamanya ASID FOLIC   


Gambar 2 : Kesan kekurangan folic acid


Allert ya ibu-ibu. Jangan ambil mudah. Kak eila pun bukan jenis yang suka makan vitamin sangat tapi bila fikirkan kesihatan dan keselamatan anak dalam kandungan inshaAllah mindset kita ubah dan kita jadi paksa diri juga untuk makan. Ikhtiar la selagi termampu. Klinik pun ada bekalkan vitamin ibu mengandung kan, cuma kak eila lebih prefer untuk makan asid folic shaklee. Salah satunya sebab asid folic terdapat dalam supplemen B complex yang mana ianya juga mengandungi 8 jenis kumpulan vitamin B yang lain (8 vitamin- B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dlam RDA), penting untuk saraf dan sebagainya.


Kenapa anda perlu memilih VITAMIN B shaklee??
B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.

  B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.
   Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*
    Mudah di telan ~ mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai harian BIOTIN
 Gambar 3 : Lengkap dengan asid folik dan 8 jenis vitamin B


.
Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan vitamin B complex dari kak eila boleh terus whatsapp ke nombor 013-3562795 atau pm inbox di facebook Norshaila Yusof

Murah je untuk satu botol RM53.75 tahan 4 bulan sangat berbaloi.
.
Kak eila
"Share ilmu mengandung, berpantang dan menyusu"

No comments:

Post a Comment