Wednesday 10 September 2014

Perlu ke makan OBIMIN?

Selamat petang...dah makan petang ke.. :) sambil-sambil jamah jemput-jemput dan kopi panas tu, meh baca sedikit info mengenai OBIMIN...

Dulu pernah juga makan obimin sekejap sebab kat klinik dah kehabisan vitamin asas. Mak aih, terkejut tengok sebab tablet dia besar. ( Dah memang jenis tak suka tablet, ada je alasan kan ) hehe..Ok la makan jugak sebab fikirkan baby dalam perut ibu. Masa tu belum kenal dan cinta dengan vitamin shaklee lagi.... Dan tak tahu pulak yang rupanya obimin ni vitamin SINTETIK !! apa tu vitamin sintetik??

Ha, tu la yang ila nak cerita... Senang cakap analoginya begini :

Makanan tambahan terbahagi kepada 3

i) Sintetik ---- Umpama buah plastik



ii) Organik --- Umpama jus buahan dalam pek



iii) Semulajadi -- Umpama buahan segar




✒ Kebanyakan vitamin sintetik diperbuat daripada ekstrak petroleum, tar arang batu, dan gula kimia yang proses (kadang-kadang ditambah minyak ikan perindustrian yang diproses), dengan asid lain dan bahan kimia industri (seperti formaldehid) 


✒ Asalnya dibangunkan untuk menjimatkan kos. 

✒ Kebanyakan sintetik, petroleum, dan makanan tambahan akan melabelkan produk mereka sebagai vegetarian produk bukan diperbuat daripada tumbuhan tetapi diperbuat daripada haiwan


Biasanya mereka menggunakan perkataan "FOOD-BASED / SUPLEMEN berasaskan makanan " sebagai helah lain. Namun bahan-bahan kimia adalah keutamaan.

Tak percaya? Meh eila tunjuk


Rupa obimin selepas terkena air, dah macam crayon kan....

Mujur la pregnant kali ke 3, eila diperkenalkan dengan shaklee, vitamin SEMULAJADI. Dan eila ambik cadangan SET HAMIL shaklee 


Cadangan SET HAMIL shaklee yang ASAS

Nampak tak, kat dalam set tu ada vitamin multivitamin VITA-LEA . Tu la vitamin "peberet" eila, :) nak gantikan obimin, eila makan vita-lea ni. HB makin lama makin naik sampai la deliver 13.2, teruja kan....kalau dulu HB semakin turun tapi lepas kenal dan amalkan vitamin shaklee memang nampak sangat beza dulu dan sekarang. 

Yang penting SEMULAJADI kan. Kita nak makan buah mesti nak makan yang FRESH, tak kan nak makan buah "plastik" perumpamaan macam tu la..so mummy yang kat luar sana, jom kita ubah dan bertukar kepada vitamin semulajadi.

Vitamin larut air

BERMINAT UNTUK ORDER?
(✿◠‿◠)

✉ PM ke fb Eilarazi Master
☎ Call/Sms/WhatApp ke 013 3562795
COD : MENTAKAB & TEMERLOH
POS : SELURUH MALAYSIA, SABAH & SARAWAK


No comments:

Post a Comment